Kvinna tittar ut genom fönster, håller i en kopp.

STORIES OF VÄRMLAND

Beatrice kombinerar karriär och familjeliv i Värmland

När hon var 19 år lämnade Beatrice Flink Forsgren Karlstad och var ganska kaxig med att hon aldrig skulle återvända. Stan var för liten och för tråkig. Nu vilar hon blicken över hemstaden genom panoramafönstren i fikarummet på Embracer Groups huvudkontor i Inre hamn med ett förnöjt leende på läpparna. Hon är 40 +, mamma till tre och varumärkes- och kommunikationschef hos en av världens ledande aktörer i spel- och underhållningsindustrin. Varje jobbdag bjuder hon in världen till Värmland.

"Ville inte att barnen skulle växa upp i en storstad"

Hon flyttade till Göteborg, vidare till Australien, utbildade sig till civilekonom i Linköping. Fortsatte in i modebranschen, jobbade i London, Köpenhamn och Stockholm och hade olika roller inom marknad, försäljning, varumärke, PR och e-handel men även strategi och förändringsledning. När hon sätter ord på sina drivkrafter handlar de om ”nyfikenhet, mod och ödmjukhet”.

– Som många andra ställdes vi inför dilemmat att vi helst inte ville att barnen skulle växa upp i en storstad. Det är så mycket värdefull familjetid som går förlorad med långa avstånd och jobbpendling. Samtidigt tvekade vi med tanke på fortsatta karriärmöjligheter, våra vänner, nätverk och tillgången till Stockholms utbud.

– Vi budade faktiskt på hus i både Täby och Karlstad samtidigt – utan att ha bestämt oss för det ena eller andra – och så plötsligt vann vi huset på Råtorp i Karlstad.

Efter tio år upptäcker vi fortfarande underbara platser, aktiviteter och möjligheter som jag inte ens reflekterade över som tonåring, men sätter stort värde på i mitt vuxen- och familjeliv. Vi har mycket mer kvalitetstid.

Beatrice Flink Forsgren

Head of Brand & Communication, Embracer Group

"Finns ingenting med flytten vi ångrar"

Sommaren 2013 gick så flyttlasset och Beatrice konstaterar att det första året som hemvändare var ganska tufft. För att hitta rätt på familjens nya plats krävdes en nystart både privat och i yrkeslivet.

– Sen kom fördelarna och det finns ingenting med flytten som vi ångrar. Karlstad är en fantastisk stad att leva i som barnfamilj. Vi tar oss enkelt överallt och kan i princip alltid cykla. Här är naturskönt med närhet till skog och allt vatten. Det är otroligt fint i stadskärnan, med ett allt större utbud av restauranger, promenadstråk, och bryggor och kulturupplevelser.

– Efter tio år upptäcker vi fortfarande underbara platser, aktiviteter och möjligheter som jag inte ens reflekterade över som tonåring, men sätter stort värde på i mitt vuxen- och familjeliv. Vi har mycket mer kvalitetstid. Här finns många idrottsföreningar, barnen kan testa olika saker utan långa köer eller väntetider. De tar sig också ofta tryggt på egen hand till träningar och kompisar.

Från startup bolag till globalt företag

Av en slump fick Beatrice höra talas om en startup i Värmland som sökte medarbetare till rollen som PR- och marknadschef. Det handlade om en, för henne, helt ny bransch som väckte hennes intresse. Inte minst för att en av investerarna var entreprenören Lars Wingefors. Hon fick jobbet och de lärde känna varandra bland annat genom att arbeta i samma styrelse.

– När vi efter några år valde att lägga ned det företaget diskuterade vi andra möjligheter inom hans bolag, vilket ledde till att jag var projektledare i samband med att koncernen 2019 skulle byta namn.

Sedan (ny)lanseringen som Embracer Group 2019 har hon haft sin nuvarande roll som Head of Brand & Communication. På huvudkontoret i Karlstad jobbar idag 50 medarbetare och i Stockholm ytterligare tio. I hela världen finns 105 000 personer i självständiga bolag och kreativa studior.

– Det är en fantastisk arbetsplats med stark teamkänsla och gemenskap. Miljön präglas av entreprenörsanda där alla hjälper varandra. Vi är en värderingsstyrd koncern med en decentraliserad affärsmodell där varje bolag har sitt varumärke, strategi och vision.

– När jag kom in i bolaget var vi tio personer i Karlstad och cirka 2 500 ute i världen. Tillväxten har varit stor och vi blev snabbt ett ekosystem av allt fler underhållningsformer.

Nyfikenhet inför mångfald och kulturer

Verksamheterna inkluderar bland annat spel för PC, konsol och mobil. Varumärkesportföljen är en av industrins största, inklusive bland annat Sagan om ringen och Tomb Raider.

Koncernnamnet rymmer ett budskap om nyfikenhet inför den mångfald av kulturer och kommersiella villkor som en global aktör ställs inför och behöver förhålla sig till.

– På Embracer agerar vi respektfullt, vi bejakar och omfamnar olikheter. Mycket handlar om att frigöra potential inom varje bolag och team. Genom att bygga förtroendefulla relationer och uppmuntra till ”frihet med ansvar” skapas motivation och människor får det utrymme de behöver för att växa.

Livskvalitet för mig är att kunna leva i en mindre stad men samtidigt vara en del av en stor internationell koncern. Det ger mig skön balans i livet.

Beatrice Flink Forsgren

Head of Brand & Communication, Embracer Group

Värmland – en naturlig del av Embracers storytelling

– Vi månar om vårt ursprung som präglar bolagskulturen och vår identitet. Vi bjuder med stolthet in världen till Värmland – i introduktionen till nya medarbetare såväl som i mer formella sammanhang när vi presenterar våra finansiella rapporter eller har årsstämma.

Embracer har också ett stort engagemang för länets utveckling och framtid. Lars Wingefors var 13 år när han började göra affärer och sälja begagnade serieböcker och serietidningar hemma i Östra Ämtervik. Två år senare var han störst i Sverige med sin affärsidé. Det ligger därför nära till hands för honom att bidra till att människor har bra förutsättningar att vara kreativa och att utveckla entreprenörskap.

I december utannonserades att Lars Wingefors startar ett flygbolag, Sola Air, med dagliga turer från Karlstad till Arlanda och Kastrup.

– Att ta världen till Värmland och ta Värmland ut i världen är en viktig del för att kunna driva internationella stora bolag från Värmland och Sola Air kommer att kunna bli en viktig möjliggörare för det.

"Skön balans i livet"

På kontoret går arbetsdagen mot sitt slut och utanför fönstret promenerar och cyklar människor hem från jobbet längs hamnstråket. I Karlstad är avståndet mellan jobb och fritid kort.

– Jag älskar verkligen att det har skapats så många fler miljöer i stadsrummet där det är enkelt att umgås. Till exempel solstolarna vid Klarälven i Residensparken och alla strandpromenader. På sommaren bjuder esteteleverna på livemusik här borta i Stadsträdgården med lunchpublik från både arbetsplatser och äldreboendet.

– Livskvalitet för mig är att kunna leva i en mindre stad men samtidigt vara en del av en stor internationell koncern. Det ger mig skön balans i livet.

 

Text: Katarina Averås

Bilder: Roger Borgelid